Facebook

 


ODYSSEA ŽELEZNÉM ÚJEZDĚ

V pátek 19.10.2012 se v hostinci Pod Rozhlednou konal koncert "bigbítové" legendy dřívějších let, kapely ODYSSEA classic.


Všichni fanoušci klasického "bigbítu" měli v pátek 19.10.2012 velký svátek, neboť do Železného Újezda dorazila legenda 80. let - Odyssea. Bylo zajímavé pozorovat otce rodin nebo i čerstvé dědečky při tanci v sepraných riflích a vyšisovaných "džískách". A jak říkali návštěvníci: Taková akce lze jen těžko popsat, to se musí prožít!

ODYSSEA classic v Železném Újezdě 19.10.2012
ODYSSEA classic v Železném Újezdě 19.10.2012
ODYSSEA classic v Železném Újezdě 19.10.2012
ODYSSEA classic v Železném Újezdě 19.10.2012
ODYSSEA classic v Železném Újezdě 19.10.2012
ODYSSEA classic v Železném Újezdě 19.10.2012
ODYSSEA classic v Železném Újezdě 19.10.2012
ODYSSEA classic v Železném Újezdě 19.10.2012
ODYSSEA classic v Železném Újezdě 19.10.2012
ODYSSEA classic v Železném Újezdě 19.10.2012
ODYSSEA classic v Železném Újezdě 19.10.2012
ODYSSEA classic v Železném Újezdě 19.10.2012
ODYSSEA classic v Železném Újezdě 19.10.2012
ODYSSEA classic v Železném Újezdě 19.10.2012
ODYSSEA classic v Železném Újezdě 19.10.2012
ODYSSEA classic v Železném Újezdě 19.10.2012
ODYSSEA classic v Železném Újezdě 19.10.2012
ODYSSEA classic v Železném Újezdě 19.10.2012

ODYSSEA
Odyssea se na začátku 80. let stala asi nejoblíbenější českou zábavovou kapelou, ale jako jedna z mála souborů tohoto typu se dokázala prosadit i na koncertních pódiích. Důvod byl nasnadě - Západočeši měli totiž repertoár složený pouze z vlastních písniček; kolem roku 1983 se hovořilo, že jich je dokonce okolo sto třiceti (!). Z jejich charakteru šlo také poznat, kdo je napsal - zatímco Andrejs skládal povětšinou tzv. „hitovky“ a Běhavý se orientoval na „tvrďárny“ pak Nový psal většinou skladby melodičtější, vyhovující jeho hlasovému naturelu. O texty se staral kromě Nového a Andrejse také Pavel Půta, známý z folkového dua Půta-Staněk.

Hudebně byla Odyssea klasický a s energií a chutí zahraný hard rock s výraznými refrény, přičemž všichni hudebníci byli považováni za výborné instrumentalisty, ale zároveň také za zdatné zpěváky. Pěvecké party si většinou rozdělovali Běhavý, jehož nakřáplý vokál s překvapujícím rozsahem vyhovoval spíše drsnějším skladbám, a Nový-Cimbura, který se celkem snadno dokázal poprat i s těmi nejvyššími hlasovými polohami takže dostával přednost v lyričtějších věcech. Texty se pohybovaly od závažných témat (např. skladba „Apartheid“), přes lyrická („Madonna“), střípky ze života („Florenc 16:30“) až k různým vtipným legráckám („Travolto běž“, „Uzenáč“). Soubor natočil několik skladeb pro královehradeckou a českobudějovickou pobočku Českého rozhlasu, od první poloviny 80. let pak pravidelně vydával singly pod firmou Panton, později Supraphon. V televizi vystupoval několikrát v TKM (finále Hudebního poháru) a také v pořadech Videodisco, Amatéři uvádějí a Hudební aréna.

Autor fotografií: Luděk Blovský

Publikováno: 19.10.2012

Aktualizováno: 22.05.2019